Mozaika – obraz z kamínků

Jednou z nejstarších a nejvíce obdivovaných forem umění je obraz z kamínků. Seznamte se s materiály, dějinami a několika významnými díly.

Jednou z nejstarších a nejvíce obdivovaných forem umění je obraz z kamínků. Tato technika spočívá ve skládání malých kousků barevných hornin či minerálů, skla a keramiky do rozmanitých vzorů, obrazců a realistických ztvárnění. Tímto způsobem vznikají fascinující vizuální díla. Jejich historie sahá až do starověkých civilizací, kde byla používána jako dekorace pro podlahy, stěny a stropy významných staveb. I v současných stavbách je lze objevit v abstraktních nebo realistických podobách.

Obraz s kameny v podlahách a stěnách - doprovod počátků dějin

První doklady pocházejí z období 3. tisíciletí př. n. l. v Mezopotámii, kde byly nalezeny jednoduché oblázkové obrazy. Kameny vyskládané do geometrických vzorů sloužily jako dekorace podlah. Vývoj pokračoval ve starověkém Řecku, kde se přibližně od 4. století př. n. l. začaly používat menší kousky kamenů, tzv. tesserae. Řekové vytvořili složitější obrazy a scény z běžného života, mytologie i portréty. Tím se umění z fragmentů dostalo na novou úroveň barevnosti, detailnosti a výrazové síly.

Římský obraz z kamínků

Toto umění se v době Římanů rozšířilo po celém impériu - od Británie až po Blízký východ. Obrazy z kamínků často ztvárňovaly scény z každodenního života, náboženské motivy, zvířata a geometrické vzory. Římské mozaiky nebyly pouze uměleckými obrazy. Kameny sloužily i praktickému účelu jako odolné a snadno udržovatelné podlahové a stěnové krytiny. K vidění byly ve veřejných budovách, soukromých domech, vilách a lázních. Na východních hranicích římské říše zůstal obraz z kamínků oblíben i v islámských dobách.

Zdroj: Freepik

Nejslavnější obrazy z kamínků z dob římských

Nejúchvatnější obrazy s kameny lze najít v Itálii. Jeden z nejkrásnějších příkladů se nachází ve Vile Romana del Casale na Sicílii, která je známá svými rozsáhlými a detailními podlahovými obrazy z kamínků znázorňující scény z antického života. Díky výbuchu Vesuvu jsou díla z kamenů z Pompejí a Herkulanea z prvního století n. l. perfektně zachována a představují vrcholné období tvorby. Zobrazují různá témata od mytologie po každodenní život. Jsou příkladem dokonalých vlastností přírodních kamenů k vytvoření detailních a živých obrazů.

Realistické obrazy s kameny v renesanci a dalších obdobích

V Itálii došlo k obnovení zájmu a inspirování antickým dědictvím a byzantskou tradicí. Umělci jako Giotto, Cimabue a později Michelangelo a Rafael, experimentovali s obrazy z kamínků jako s prostředkem pro vytváření náboženských a mytologických scén. Jejich díla vynikají vysokým stupněm detailu a komplexnosti. V 16. století byla v Benátkách založena jedna z nejvýznamnějších škol, kde horniny nahradilo sklo s jasnějšími barvami. V 17. a 18. století se popularita mozaiky rozšířila i do Francie a Ruska, kde se stále hledá bájná nejslavnější Jantarová komnata.

Používané materiály

Kámen byl jednou z prvních surovin. Velmi oblíbené byly různé přírodní druhy italského a afrického mramoru, vápenec, travertin, bazalt či láva, díky kterým bylo možné dosáhnout široké palety barev. Krystalický vápenec byl obzvláště ceněn pro svou trvanlivost a rozmanitost odstínů. O ty se postarala příroda přimícháním různých prvků a sloučenin do kalcitové hmoty. Kromě hornin se často používalo také barevné sklo a keramika, které umožňovaly vytvoření ještě pestřejší díla. Později se přidalo i zlato nebo stříbro jako doplněk.

Závěrem o obrazech z kamínků

Horninové a skleněné mozaiky jsou svědectvím lidské tvořivosti a estetického cítění napříč historií. Od svých počátků ve starověkých civilizacích až po současnost fascinují svojí krásou, detailností a schopností přežít tisíciletí. Jsou nejen uměleckým dílem, ale také historickým dokumentem. Umožňují nám nahlédnout do života, kultury a hodnot minulých civilizací.

Hana Vytopilová
Autor

Hana Vytopilová

Hana získávala vztah k přírodě od dětských let, kdy se začala zajímat o kameny. Od 7 let až do dneška tvoří sbírku minerálů. Její zájem o vše živé i neživé se prohloubil v 15 letech, kdy začala při svých toulkách v terénu profesionálně fotit krajinu a s focením dostihového sportu procestovala celou Evropu. To vše bylo zpečetěno vystudováním magisterského oboru Environmentální geologie na UP v Olomouci. Dokáže kvalifikovaně odpovědět na otázky z oblasti minerálů a hornin, fosilních paliv i alternativních zdrojů, společně s jejich vlivem na životní prostředí.

Zájmy: geologie, ekologie, fotografie, dostihy